سال 1385را رهبر حکیم و فرزانه انقلاب، سال پیامبر اعظم نامیدهاند، گذشته از بازتاب ابعاد سیاسى و جهانى این ابتکار، براى ما پیروان آن حضرت فرصت مغتنمى است که در این سال ضمن آشنایى بیشتر با زندگانى رسول اعظم، اعمال، رفتار
سال 1385را رهبر حکیم و فرزانه انقلاب، سال پیامبر اعظم نامیدهاند، گذشته از بازتاب ابعاد سیاسى و جهانى این ابتکار، براى ما پیروان آن حضرت فرصت مغتنمى است که در این سال ضمن آشنایى بیشتر با زندگانى رسول اعظم، اعمال، رفتار و کردار خویش را با آن یگانه اسوه برتر جهانیان تطبیق دهیم. زندگانى پیامبر اسلام و ائمه معصومین (ع) سرمایه عظیمى است جهت تربیت انسانهاى نمونه و ارائه آنها به عنوان الگو و سرمشق به دیگران است این درس را قرآنکریم به شاگردان مکتب اسلام آموخته است که «لقد کان لکم فى رسول الله اسوة حسنه» در واقع بخش مهمى از توفیق یک مکتب فکری در پرورش پیروان خود، ارائه و تثبیت الگوها و نمونههای مورد قبول خویش است. این الگوها به منزله شاخص سمت و جهت حرکت به جانب کمال مطلوب بر بستر مکتب را عملاً مشخص نموده، از انحراف و سقوط رهروان جلوگیرى مىنمایند.
آدمى همیشه در پى آن بوده که انسانهاى نمونه و ایدهآل را در جهان بیرون، مشاهده کند و با الگو گرفتن از آنان، رفتارهاى فردى و اجتماعى خود را سامان دهد؛ زیرا آنچه که انسانها را در مسیر پرورش استعدادهاى خویش و سیر الى الله مدد مىرساند و پیشرفت و ترقى را میسر مىسازد، پیروى آگاهانه از اسوهها و الگوهاست؛ چون انسان الگو و نمونه، راههاى پرخطر و صعبالعبورى که در پیش روى دیگر انسانهاست، به سلامت گذرانده و از پیچ و تابهاى آن و آفتهاى مسیر، همراهان و دوستان راه، علل و نحوه شتاب گرفتن و یا کند شدن و دیگر مشکلات، به خوبى آگاه است. از اینرو، گفتهاند: مدلسازى رفتارى و انتخاب الگو، یکى از نیازهاى اساسى انسان است.
خداوند متعال، که خالق انسان است و بر تمامى نیازهاى وی آگاهى کامل دارد، با برانگیختن پیامبران از میان خود مردم و معرفى پیشوایان معصوم (ع) و عالمان وارسته، این نیاز انسان را پاسخ گفته است. قرآنکریم نیز به صراحت تمام، پیامبر اسلام(ص) و را به عنوان الگو و اسوه معرفى نموده و مىفرماید: براى شما در پیامبر(ص) تأسى و پیروى خوبى است، مىتوانید با اقتدا کردن به او خطوط زندگى خویش را اصلاح و در مسیر صراط مستقیم قرار گیرید.
به بهانه نامگذارى شایسته این سال به نام پیامبر رسول اعظم(ص) برخى از ویژگىهاى شخصیتى و رفتارى آن آن وجود مقدس را فهرستوار تقدیم عاشقان کوى نبوى (ص) مىکنیم:
پیامبر از هیچ کس مدح و ستایشى را نمىپذیرفت.
هرگاه بر جمعى وارد مىشد هر جا که خالى بود، مىنشست.
خوشرو، بشاش و نرم و ملایم بود.
خزانهدار زبان خود بود، مگر آنجا که ضرورت ایجاب مىکرد.
خود به بازار مىرفت و وسایل خریداری شده را به خانه مىبرد.
اگر کسى با او سخن مىگفت با همه وجودش گوش مىکرد.
اگر با کسى مصافحه مىکرد، همیشه بعد از طرف، دست خود را مىکشید.
به صله رحم اهمیت زیاد مىداد.
در سلام دادن بر دیگران پیشى مىگرفت.
همگان به او دسترسى داشتند و خود را از دیگران پنهان نمىساخت.
هرگاه کسى از یاران خود را غمگین مىدید با شوخى و مزاح او را شاد مىکرد.
در میان جمع، نگاه خود را میان اصحاب خود تقسیم مىکرد.
هرگز پاهاى مبارک خود را در میان یاران دراز ننمود.
با مردم براساس فهم و شعورشان سخن مىگفت.
هرگاه یکى از برادران مومن خود را سه روز نمىدید، از حال او جویا مىشد.
هیچ فردى را مذمت و بدگویى نمىفرمود.
اسرار هیچکس را جویا نمىشد.
در حق مردم پدرى مىفرمود و همگان در نظرش یکسان بودند.
آن حضرت مشتاقانه وقت نماز را انتظار مىکشید و هرگز از نماز خسته نمىشد.
خشم را جز در مواردی که حرمت حق زیر پا گذاشته نمىشد، نمىشناخت.
در امور مهم با یاران خود به مشورت مىپرداخت.
خنده او تبسم بود.
همسایه را فراوان سفارش مىکرد.
خود پیراهنش را مىدوخت و کفشش را وصله مىکرد.
به زیارت اهل قبور مىرفت و از بیماران عیادت مىکرد.
با تهیدستان دوست و نزدیک بود و حاجت آنان را برآورده مىساخت.
برترین مردم نزد آن حضرت کسانى بودند که تقوایشان بیشتر بود.
بزرگ هر طایفهاى را احترام مىنمود.
وضع مردم را از مردم جویا مىشد.
در تحرکات نظامى تیزبین بود و تحرکات نظامى ایشان در نهایت پنهانى صورت مىگرفت.
هنگامى که به حریم حق تجاوز صورت مىگرفت، هیچ چیز خشم او را فرو نمىنشاند تا این که آن را یاری نماید.
هنگام خروج از منزل مىفرمود: بنام خدا، توکل کردم به خدا، خدایا از اینکه گمراه شوم یا کسى را به گمراهى سوق دهم از اینکه بلغزم یا سبب لغزش دیگرى شوم، از اینکه مظلوم واقع گردم یا به کسى ظلم روا دارم، از اینکه سبب جهالت و نادانى کسى باشم یا دیگرى مرا به سمت جهل و نادانى سوق دهد، آرى از همه اینها به تو پناه مىبرم.